Vad hände på lajvet? Klicka på länken så får du veta mer!
Lajvet!
Nu är förberedelserna för lajvet i full gång och ön som det utspelar sig på börjar bli klar. Se själva!!
1

Eldstad under konstruktion

2

Eldstaden är färdig

3

Scenen håller på att byggas

4

Den unga pojken karvar på ett spjut för att kunna döda en hjort så att han ska kunna livnära sin familj. Nää vi bara skojar,han håller på med att bygga scenen.

5

Konstgruppen har målat några tavlor och hängt upp dem på ett träd.

6

Noah är i full gång med att ta en bild av ett pinntält.

7 (1)

Stängsel av kassettband med några varningskyltar.

8

Visar en varningskylt med inkorrekt engelska.

 

Rapport från temadagarna:

Hej idag har vi börjat förbereda till lajvet, det går undan men vi i manusgruppen har fortfarande lite jobb kvar. Under hela året har vi jobbat med ett tema som är hållbarhet och lajvet som kommer spelas snart har samma tema.Själva baktanken är att vi på skolan ska leva i en ohälsosam värld som sedan kommer försvinna och bli en hälsosammare värld igen!

Onsdagen 3/5 kommer detta lajvet utspela sig i säteriträdgården med alla elever på skolan.

Detta är berättelsen:

För 200 år sedan fanns ett litet företag, HMF, som fraktade maskiner från en fabrik i Korea.

Fabriken släppte ut giftiga gaser i naturen som  är jätte farliga.

Grundvattnet blev förgiftat och mänskligheten tvingades evakueras till en öde ö i stilla havet med en gammal militärbas som HMF-ledaren gömmer sig i.

Han utser sig själv till diktator och stadens befolkning blir förtryckt av honom och hans dotter. HMF-ledaren utser vakter som förtrycker folket.

Vakternas ledare är HMF-ledarens onda dotter Ameliy. Hans andra dotter Emily hatar henne och försöker slänga ut henne från ön.

Mänsklighetens  hopp ligger i Emilys händer. Kommer dom att klara det?

Förhoppningsvis kommer detta bli en rolig dag för alla som är med hoppas vi i manusgruppen.

 

Skandal!

Eleverna på Lunds Waldorfskola vill inte vara miljövänliga!

Ska det verkligen vara så här? Läs mer i bilagan!

 

LUNDS WALDORFSKOLAS HÅLLBARHETSBLOGG

Hållbarhetsbloggen 2

Det är full aktivitet i skolans hållbarhetsgrupper. Massor av saker tillverkas av gamla ting. Den här gången ska ni få lite tips på vad man enkelt kan göra själv med allt från gamla kakburkar till garnrester.

Nytt av gammalt

I gruppen “Nytt av gammalt” gör dom nu lyktor, lampor och skålar av ballonger som dom smör på med tapetklister, sen lindar dom t.ex garn runt och låter det torka. Sist spräcker man ballongen och så har man en t.ex en skål. Det kan man enkelt göra själv.

 

IMG_1376

 

IMG_1393

Vad behöver man?

Ballong

t.ex papper, tyg

tapetklister.

Så här gör man:

Blås upp ballongen, doppa ballongen i tapetklister och stryk t.ex papper, garn eller snören på.

Låt det torka. Sist ska man spräcka ballongen.

Så gör man!

Ändamål :

Använd dom som lampor och lyktor eller skålar.

Virkning

I virkningsgruppen väver man mattor, virkar och stickar.

Alla säger också att det är väldigt kul.

De väver mest med trasor, lakan och gardiner.

De tar med sina arbeten hem, och arbetena blir oftast presenter eller så sparar de sakerna själva.

Det tar c:a tre lektioner att göra färdigt en vävning, och lite längre tid att bli klar med sina stickningar.

Skrotmusik

IMG_1482

IMG_1485

I gruppen som kallas “Skrotmusik” tillvekar de instrument av skrot. Gruppen består av 7 elever Vidar , Love, Ludde, Rebekah, Nore, Hjalmar, Tobias och Harry. Med hjälp av musikläraren Johan Rhenqvist ska gruppen skapa en orkester med instrument byggda av skrot. Jag såg att Love och Rebekah fyllde burkar med vatten och och sen slog på dem med en pinne. Då kom olika toner.

Jag pratade med Love och han sa att burkar låter inte fint. Jag pratade med Rebekah som försökte att skapa en c-dur ton.

Sen intervjuade jag Vidar och Ludde som byggde gitarrer. Jag frågade vilket material de använde för att tillverka gitarrerna:

– Vi använder gummiband, fiskelina och en stor kakburk, sa Ludde.

– Är ni nöjda med det ni gör?

Vidar sa att den här låter piss men de andra blir nog bättre.

Jag såg även att de skrev låtar och spelade musik med sina instrument.

Täljgruppen

IMG_1285

Täljgruppen täljer olika saker av pinnar de hittar i skogen. Gruppen består av elever från klass 1 – 5. När vi var där gjorde de olika magiska pinnar, som trollspön och lasersvärd. Dessutom gjorde några leksaks vapen.

Hur gör jag ett trollspö?

Här kommer du att få lära dig hur man gör ett trollspö.

Steg 1:

Leta upp en passande pinne.

Pinnen borde vara 15-25 cm lång och ca 2 cm i diameter.

Steg 2:

Börja med att tälja bort barken.

Sedan täljer du det så att det blir tunnare på ena sidan.

Steg 3:

Till sist kan du tälja in mönster i pinnen.

 

Spelgruppen

IMG_1455

IMG_1454

Så här kan du göra ditt eget fotbollsspel:

1.Måla en kartong grön som ska användas som botten.

  1. Skär ut mål av frigolit som man sedan tejpar fast på den gröna kartongen
  2. Bollen och spelarna är gjorda av bivax, 7 spelare i varje lag.
  3. Sedan behöver du grillspett som du ska sticka genom gubbarna. Sätt äggkartonger på långsidorna av spelet
  4. Stick också grillspetten genom äggkartong.

 

Fotbollsspelet fungerar likadant som ett vanligt bordsfotbollsspel där man får snurra på grillpinnarna för att spelarna ska kunna röra sig.

Social hållbarhet

Social hållbarhet är en grupp som fokuserar på samhället och olika sociala problem, t.ex fattigdom, problem som tvingar folk på flykt och feminism.

Det är en av de största grupperna på skolan och Susanna och Elisabeth är dom lärare som leder gruppen. Gruppen har sålt armband och de pengar man tjänade på det skänktes till FNs flyktingorgan. Dom gör det de kan för att förändra det dåliga i vårt samhälle. Guppen tog reda på fakta om olika organisationer som dom kunde skänka pengarna till, och dom valde FNs flyktingorgan UNHCR genom en omröstning.

 

Tidigare inlägg:

Det här året bestämde vi på skolan oss för att vårt tema på Elevens val skulle vara hållbarhet. Så här kommer nu Hållbarhetsbloggen!

Vi som arbetar i gruppen kommer under året att berätta vad som händer i dom olika grupperna på Elevens val. Den här gången har vi bestämt oss för att besöka de som arbetar i vår cykelverkstad, de som gör nytt av gammalt, de som gör skrotmusik och gruppen som gör brädspel av sånt som de har hittat i naturen.

NYTT AV GAMMALT!

Vi har varit och intervjuat gruppen nytt av gammalt. Gruppen har re-dan fullt upp med pysslandet, så vi sätter igång med intervjun. – “Vad har ni hunnit med hittills och har ni kul?”
– “Vi har det jättekul och vår grupp är inte så stor men vi har hunnit med att göra en del nyckelringar.” – “Vad kul! Men vad gör ni nu?”
– “Vi använder gamla kapsyler som vi sedan sätter vekar i och och häller i smält stearin från gamla ljus. Och vi fortsätter att tillverka nyckelringar.”
– “Var kommer materialet ifrån?” – “Nästan allt vi använder är återvunna rester.”
– “Okej nu är vi klara, tack för intervjun!”

Vad har ni för plan för de ni gör och har gjort? Sakerna som gruppen tillverkat såldes på skolans höstfest och pengarna som gick till FN:s flyktingorgan UNHCR.

IMG_0914

Av garnrester kan man göra snygga nyckelringar

IMG_0905

Här tillverkas kapsylljus, ett alternativ till värmeljus

IMG_1132

Kakburksbanjo!

SPELVERKSTADEN

I den här gruppen gör de brädspel av saker de hittar i skogen och källsorteringen. Det första spelet vi tittade på var Wrestling spelet som var gjort av pinnar,kartong, papper och plast. Spelet går ut på att slåss med pinnfigurer. Nästa spel var Tre i rad spelet som var byggt av en planka och pjäserna var av stenar och pinnar. Och det sista spelet var Hop Hip. Hop Hip går ut på att hoppa från en punkt till en annan. Varje enskild punkt har en egen betydelse, spelet är byggt av kartong och aluminiumfolie.

DSC_9887

Tre i rad spelet

DSC_9888

Hop hip spelet

CYKELVERKSTAD

Idag var vi i gruppen ”cykelverkstad” och ställde några frågor till eleverna. De håller på att renovera 12 cyklar.
– “Tycker ni att det är kul att vara i gruppen cykelverkstad?” De flesta svarade ja, och några sa att det var ganska kul.
– “Vad ska ni ha cyklarna till?” frågade vi en elev i klass 6. Hon svarade att eleverna kommer ha cyklarna till utflykter. Vi frågade också om de skulle måla de i någon färg och det skulle dom. De flesta cyklarna kom ifrån några elevers gamla eller söndriga cyklar. De flesta av cyklarna hade antingen punka eller rostiga kedjor som dom nu håller på att fixa!

IMG_1083

En punka fixas i cykelverkstaden

Hållbarhetsbloggen görs av: Vega, Luna, Alma, Malaika, Idun, Joel, Lukas, Noah och Ricardo från klasserna 6-8 på Lunds Waldorfskola

 

2 Responses

Leave a Comment